Szombattól téli üzemmódra vált a Magyar Közút

Hiába enyhe még mindig az idő, a Magyar Közút felkészül a téli időjárásra: november 10-étől az ország teljes területén téli üzemmódra vált.

Az országos, mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-től kezdődően az enyhe őszi idő ellenére, a jogszabályi előírások szerint az ország teljes területén téli üzemmódra vált. Ez azt jelenti, hogy 93 mérnökségén keresztül, több mint 4100 fővel és 1000 munkagéppel, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett látja majd el téli feladatait.

A téli hónapokban a társaság elsődleges feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint – megfelelő időjárási körülmények között – a téli ideiglenes kátyúzás. 

A Magyar Közút a téli szezonban az országos közúthálózaton 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. Ezek mellett 143 rakodógép és 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó lát el éjjel-nappal szolgálatot. A társaság kezdőkészleten mintegy 113699 tonna útszóró só, 339 tonna kálcium-klorid granulátum, 353321 liter kálcium-klorid oldat és 14431 tonna érdesítő anyag beszerzéséről gondoskodott. Ezen kívül a megelőző védekezésre idén is nagy hangsúlyt fektet a társaság: azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, ott a hófogórácsokat és hálókat helyeznek ki, ez összesen mintegy 520 kilométernyi útszakaszt érint. Emellett összesen 395 kilométernyi szakaszon hófogó erdősávok is találhatók az országos közúthálózat mentén.

Folyamatosan takarítják majd az utakat ha kell, de egyszerre nem tudnak ott lenni mindenhol

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látja el a társaság.

Mivel 32 ezer kilométernyi útról van szó, a munkálatokat nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek. Először az autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra, de a nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet!

A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző jellegű sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy a meteorológiai előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó eléri a technológia szerinti vastagságot, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon.

Az autós felelőssége

A társaság folyamatos munkavégzése mellett is fel kell készülnie az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is. Tehát: lassabban, óvatosabban, téli gumiabroncsokkal, tele tankkal, vésztartalék enni- és innivalóval induljunk útnak, de előtte még tájékozódjunk az aktuális útviszonyokról – például a Magyar Közút megyei diszpécserközpontjainál, vagy az útinformációs szolgálatánál a 06-1-366-2400-ás telefonszámon, továbbá az www.utinform.hu oldalon.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a téli üzemeltetési időszak kezdetétől indítja el teljes egészében megújított weboldalát is, megújul az ügyfélszolgálati bejelentő felület is. Információkért érdemes követni a társaság Facebook oldalát is.